Odvětví meteorologie, které přispívá k bezpečnosti, pravidelnosti, hospodárnosti, výkonu, komfortu a ekologií létání a ve vojenství i k bojovým úspěchům, si v tomto roce připomíná dvě významná jubilea mezinárodní a jedno československé.
1911 – před 100 lety byla v Německu založena první letecká meteorologická služba na světě. Podnětem k jejímu vzniku byl elaborát vedoucího Aeronautické observatoře v Lindenbergu, Richarda Assmanna (1845–1918), z roku 1910, který byl předložen císaři Vilému II. a příslušnému ministerstvu. Obsahoval návrh na zřízení sítě pilotovacích a bouřkových hlásných míst a výstražné služby, jež měla sloužit meteorologickému zabezpečování vzducholodní dopravy [1].
1921 – před 90 lety vznikla československá povětrnostní služba letecká jako součást Státního ústavu meteorologického v Praze a financovaná z prostředků Ministerstva veřejných prací, které bylo nejvyšším úřadem pro civilní letectví v ČSR. Z meteorologie, jež byla do té doby považována za vědu praxi málo prospěšnou nebo za zájmovou činnost, se brzy stal důležitý a v denním životě nepostradatelný obor [2].
1951 – před 60 lety se konal 1. kongres Světové meteorologické organizace a byla založena Komise pro leteckou meteorologii (CAeM). Nahradila meziválečnou Mezinárodní komisi pro leteckou meteorologii (CIMAé), která byla výkonnou složkou tehdejší Mezinárodní meteorologické organizace. Má za úkol aplikaci nových poznatků a prosazování standardizace v letecké meteorologii a přípravu a uplatňování předpisů Mezinárodní organizace pro civilní letectví v letecké meteorologické službě všech zemí světa.
Literatura
[1] KRŠKA, K., 2003. Balony a vzducholodě v dějinách letectví a meteorologie. XX. Zborník dejín fyziky, s. 51–72. Bratislava.
[2] SWOBODA, G., 1928. Meteorologická služba pro zajištění leteckého provozu. Zvl. otisk ze spisu Státní ústav meteorologický v prvém desetiletí republiky 1918–1928. Praha: SÚM, s. 48–65.
Karel Krška, Meteorologické zprávy, roč. 64, 2011/2