Takřka v souznění s tematickým heslem pro Světový meteorologický den na r. 1995 (Meteorologické informace pro veřejnost) jsme v minulém ročníku Meteorologických zpráv započali diskuzi motivovanou „strukturálními změnami” televizních relací o počasí. Televizní stanice NOVA iritovala svou relací o počasí určitou část veřejnosti a s ohledem na vědomě odlišné pojetí pořadu vyvolala jistý despekt u „profesionálů”. Podstatou počátečního rozpačitého hodnocení se stala přímočará změna z populárně-odborné náplně pořadu, produkovaného předtím ve- veřejnoprávní televizi v ustálené podobě, na pořad jiného typu s převahou popularizující složky. Ke změně pojetí však došlo i u ČT 1. NOVA vsadila plně na design založený na profesionalitě moderátorů, kteří by se stejným úspěchem zprostředkovali i program úplně jiného typu, i na neotřelou animaci. Koncepce pořadu vychází z předpokladu, že působivé „balení” ještě více zatraktivní informace, zajímající většinu veřejnosti. Ostatně celá strategie stanice NOVA je založena na vysílání takových pořadů, které by zasahovaly co nejširší okruh posluchačů, protože na komerčním úspěchu je tato televize existenčně závislá. Pro hlavní relaci o počasí proto zvolila i atraktivní vysílací čas před stěžejní večerní zpravodajskou relací. Z hlediska uvedených zásad a cílů se jeví uváděný program jako konzistentní: poskytuje základní informace, nic nepředstírá, na nic si nehraje, je koncipován v souladu s programovou strategií TV NOVA.
Složitější je zřejmě modifikace pořadu o počasí ve veřejnoprávní televizi (ČT 1). Již umístění hlavní relace do nevhodného podvečerního termínu (17.55 h) způsobuje, že značná část diváků považuje za hlavní pořad to, co vybyde před koncem Událostí (někdy jsou to dvě minuty, někdy třeba jen třicet sekund). Start relace, zajišťované tříčlennou profesionální meteorologickou redakcí ČT (dr. Zákopčaník, dr. Míková, p. Karas), nebyl šťastný i z důvodů technických a moderátorských: dikční nejistota posunula úroveň relace leckdy do poloh, kdy vlastní obsahová složka není nejdůležitější. Z počátku – patrně podle zadání provozovatele – došlo i k okleštění pořadu (absence synoptických analýz, doplňujících aktuálních informací), což dalo podnět k příkrým reakcím náročnějších posluchačů. A stanovisko odborníků? Je zřejmé ze závěru a ještě více z podtextu článku V. Seiferta, vedoucího oddělení synoptické meteorologie ČHMÚ [I]: „Vždyť solidní, populárně odborná informace prezentovaná odborníkem, který je denně ve styku se synoptickou mapou a složitou každodenní problematikou předpovědi počasí, musí působit věrohodněji, než. prezentace nezasvěceným nebo málo zasvěceným moderátorem, který přídavkem k relaci straší bio-meteorologickou předpovědí a z málo nemocných lidi dělá hodně nemocné.” Autor článku je přesvědčen, že specializovaný odborník musí být daleko kvalifikovanějším než nezasvěcený nebo málo zasvěcený moderátor (v případě redakce v ČT jsou dva ze tří redaktorů vysokoškolsky vzdělaní meteorologové). S autorem bychom se patrně s odstupem času dohodli na uvážlivějším tvrzení: odborná svrchovanost je dobrým předpokladem obsahového zvládnutí problému, pokud je skloubena s alespoň přijatelnou podobou interpretace (u audiovizuálních médií jde o požadavek zcela kategorický, zejména pokud jde o živé vysílání).
Položme si otázku, jaké jsou vlastně požadavky na předávání meteorologických informací veřejnosti. Tímto problémem se zabýval pracovník synoptické služby dr. J. Pavlík z ČHMÚ na semináři „Meteorologické informace pro veřejnost”, pořádaném Českou meteorologickou společností v roce 1993 [2]. Publikované závěry lze jistě považovat za uvážené, a proto budeme hlavní zásady citovat:
Meteorologické zpravodajství by mělo být hlavně užitečné, pokud možno pravdivé a přesné, srozumitelné a zajímavé. Uživatel by měl vždy jednoznačně pochopit význam informací; je proto potřeba používat srozumitelných termínů. Je nevhodné používat subjektivně zabarvených vyjádření typu „špatné počasí”, „zlepšování počasí”. Nechť uživatel sám posoudí, jaké počasí mu vyhovuje!
Je nutné mít na zřeteli, že znalosti uživatelů jsou na různé úrovni. Jsou získány z vlastní zkušenosti, ze studia literatury apod. Zejména v televizi lze tyto znalosti dobře rozvíjet vhodnou populární osvětou.
Úspěšnost sdělení mohou zvýraznit moderní technické prostředky, pokud nejsou používány samoúčelně (grafika v televizi, snímky z družic, názorné mapky v novinách apod.).
Z publikovaných požadavků dospějeme ke třem základním kritériím kladeným na meteorologické předpovědi:
- Kvalita.
- Zpracování a rozšiřování.
- Interpretace.
Kvalita předpovědí je problém sám o sobe. ale nikoli problém individuálně sdělované informace: taje výslednicí týmového rozhodnutí speciálního pracoviště ČHMU. Pokud předpověď není dobrá, nebo je dobrá jen částečně, pak ani zkušený meteorolog-interpret ji na věrohodnosti nepřidá. Kvalita předpovědi souvisí velmi těsně s úspěšnosti, ale zpětné vyhodnocování se téměř neprovádí. Uvádějí-li synoptičtí meteorologové (např. na semináři pořádaném Českou meteorologickou společností ve dnech 31. 8. – I. 9. 1993). že u jednodenních předpovědí je úspěšnost 85.7 9c. pak by to mělo byt veřejnosti dokumentováno. (Samostatnou kapitolou /ustává dlouhodobá předpověď – např. prezentace měsíční předpovědi na NOV? dne 1. 2. 1995 bez jakéhokoli osvětlujícího komentáře hraničí s hazardem dobrého jména ústavu). Nezbývá než konstatovat, že vyhodnocování úspěšnosti vlastní produkce, které se na ústavu provádí, zůstává nadále spolehlivé utajeno. Předpověděli jsme, zapomeňte! Zpracování a rozšiřování. Forma a způsob zpracování tvoří důležitou součást meteorologického zpravodajství. V tisku, věnujícímu v posledních letech předpovědím daleko větší prostor než drive, jde obvykle o standardní prognózu vývoje základních meteorologických prvků na nejbližší dny (teplota vzduchu, srážky, vítr. stav ozonové vrstvy) s grafickým znázorněním (mapky). Další doprovodné zpravodajství je diferencováno podle přání jednotlivých redakcí. V rozhlase, vedle pravidelných zpravodajských relací, jsou na Radiožurnálu uváděny oblíbené ranní rozhovory s meteorology (v 5.45 a v 7.45 h). Úroveň závisí na nápaditosti dotazujícího se moderátora i na komunikativnosti meteorologa. V nejsledovanějším médiu – televizi – musíme způsob a úroveň zpracování nazírat i z dalších poloh. Kromě čistě zpravodajského poslání, které jistě plní, jde o to, zda tvůrci využívají příležitosti přinést něco ..navíc”. A tu musíme konstatovat, že kreativita většinou schází, a tak ozvláštňujícím prvkem převážně zůstávají pranostiky (viz článek Pranostiky o počasí jako berly chromých prognostiků [3]). Chybí např. to, co demonstroval V. Seifert na Premiéře dne 2.6.1994: upozornil na příchod bouřek v následujících dnech, vysvětlil příčiny jejich vzniku a připomenul, že z víkendu se lidé budou vracet za úplně odlišných povětrnostních podmínek. K tomu všemu potřeboval asi dvacet sekund. Bohužel speciální relace o počasí, zajišťovaná na Premiéře synoptickými meteorology z ČHMÚ, zřejmě z finančních důvodů zanikla.
S přechodem ČHMÚ na příspěvkovou organizaci nastaly v posledních letech některé podstatné změny v systému šíření meteorologických předpovědí. Vedení ústavu se snaží získat nové výnosy, a tak se smluvním partnerem stává firma METEOPRESS, která se zabývá prezentací meteorologických informací pro veřejnost i pro cílové skupiny. Jednou z hlavních aktivit firmy je spolupráce s médii. V současné době zprostředkovává METEOPRESS meteorologické informace pro TV NOVA, většinu deníků a soukromé rozhlasové stanice. ČHMÚ má uzavřené samostatné smlouvy s veřejnoprávní televizí. Českým rozhlasem a některými deníky (např. Lidové noviny). Výše finančních přínosů zůstává obchodním tajemstvím, a tak lze jen očekávat, že ústavní management odpovědně zvažuje, zda jde o vyvážený a nikoli jednostranně lukrativní obchod.
Interpretace. O důležitosti této složky jsme se již zmínili v části věnované komentování v televizi. S potěšením zaznamenáváme, že po roce se obsahová i interpretační úroveň včetně skloubení s používanou grafickou dokumentací výrazné zlepšila ve veřejnoprávní televizi (větší dikční jistota, zmizení vágního znázorňování pohybu front v prostoru apod.).
Závěr
Meteorologické předpovědi tvoří významnou součást informační politiky ústavu. Důležitá je jak kvalita těchto informací, tak i systém šíření a interpretace. I když tyto informace tvoří jen část aktivit, v očích veřejnosti bude prestiž ústavu vytvářena a poměřována převážně podle úrovně této služby. Vedení ústavu by proto mělo věnovat této oblasti stálou pozornost a mělo by prozíravě informovat nejen o současné praxi, ale i o dalších záměrech. Předešlo by se tak šíření neopodstatněných dohadů, ne-li dezinformací. O tom, že si ČHMÚ tyto skutečnosti uvědomuje, svědčí ostatně i vznik Rady pro sdělování meteorologických informací veřejnosti [4].
Literatura:
[1] Seifert, V: Televizní relace o počasí. Meteorol. Zpr., 47, 1994, č. 2. s. 62-63.
[2] Pavlík, J.: Prezentace meteorologických předpovědí. Meteorol. Zpr., 46, 1993, č. 6, s. 190-191.
[3] Krška, K.: Pranostiky o počasí jako berly chromých prognostiků. Meteorol. Zpr.. 46, 1993, č. 6, s. 169-173.
[4] Zákopčaník, J.: Vznik rady pro sdělování meteorologických informací veřejnosti. Meteorol. Zpr., 48, 1995, č. 1, s. 31
Zdeněk Horký, MZ 1995/2, ročník 48, str. 55
